Att gå en utbildning i kundbemötande kan vara en av företagets bästa investeringar. Under utbildningen lär ni er vad ni behöver tänka på i mötet med era kunder, vare sig det är öga mot öga, i telefonen eller via mejlen. Varje möte räknas, så vikten av ett gott kundbemötande kan inte nog understrykas.
Kundsituationer du kan hamna i
Som servicegivare kan du hamna i en mängd olika situationer tillsammans med kunder. Med en utbildning i kundbemötande i ryggen vet du hur du ska agera i nästan alla situationer. Tänk dig t ex att du har en missnöjd kund framför dig. Kunden har köpt en vara och vill nu lämna tillbaka den, eftersom kunden inte tycker att den uppfyller kraven. Hur ska du nu agera? Steg 1 är självklart att du måste rätta dig efter de regler som ni har satt upp kring returer och återköp. Antingen tar ni tillbaka varan utan frågor, eller så måste kunden förklara närmare vad som är fel. Här finns olika rutiner beroende på bransch och företag.
Steg 2 är att vinna tillbaka kundens förtroende igen. Om du bara tar tillbaka varan, återbetalar pengarna och säger hej då, är risken stor att kunden inte kommer tillbaka. Visserligen fick kunden sina pengar och är säkert nöjd över det, men det gynnar ju inte er affär. Ni är beroende av att sälja och att kunderna kommer tillbaka. Här är en utbildning i kundbemötande ovärderlig, eftersom den tar upp hur du återfår en missnöjd kunds förtroende. Du kan till och med lära dig att dra nytta av en klagande och missnöjd kund. Dessutom får du tips om hur du orkar att ta hand om tråkiga kunder, något som kan vara mycket energikrävande. Att veta hur du hanterar besvärliga kundsituationer och laddar om dina batterier kan rädda din dag.
En utbildning i kundbemötande ger mer
Utöver rena kunskaper ger dig en utbildning i kundbemötande mycket värdefulla insikter om dig själv i rollen som servicegivare. Du förstår varför du reagerar som du gör i vissa situationer och får redskap för att bli ännu mer professionell. Du lär dig att ta tillvara den kollektiva kunskap ni besitter i serviceteamet och hur ni kan lära av varandra för att bli ännu bättre – och inte minst – ha roligare på jobbet.