Kundbemötande i absoluta världsklass

Hur ger man det bästa kundbemötandet, det som kunden aldrig glömmer? Hur ger man en kundservice som gör att kunderna gärna återkommer, eftersom de vet att de får just den hjälp de behöver och dessutom levererat på ett trevligt sätt?

Frågorna kan tyckas enkla att svara på, men kruxet är att verkligen leverera servicen i praktiken, vilket kan vara svårare. En god hjälp är att fråga ett proffs. Våra kursledare har undervisat i kundservice i många år och vet vad professionell service innebär. Därför är det tryggt att gå kurs hos oss.

Här ser du vilka kurser vi har just nu inom kundbemötande: kurser Hjärtum Utbildning.

Det bästa kundbemötandet du har fått

Ett bra sätt att få igång arbetet med att komma fram till nivån på den service du vill ge är att fundera igenom när du själv bemöttes av jättebra respektive usel service. Det goda bemötandet minns du med ett leende och du berättar gärna om det på jobbet och hemma. En dåligt bemötande kan förstöra flera timmar av dagen, ibland mer. Man kan inte låta bli att fundera på varför människan var så otrevlig mot just mig. Det är lätt att ta det personligt, fastän det inte alls är det. Orsakerna ligger hos servicegivaren, men dennes dåliga humör har tagits ut på dig. Tråkigt och oprofessionellt och så vill vi ju inte ha det.

Nej, istället vill vi fokusera på det goda bemötandet och hur det kändes när du möttes av en positiv och kundvänlig person. Vad var det som gjorde att det kändes så bra? Förmodligen många små saker, för ofta är det de små uttrycken, gesterna och ordvalen som gör den stora skillnaden för kunden. Att få ett leende, att bli sedd, att mötas av ett öppet kroppsspråk mm är alla små saker som är så otroligt viktiga för upplevelsen av bemötandet.

Kundvänliga köer

Värt att nämna är det här med att se till att ha organiserade och tydliga kösystem. Det är ett så enkelt sätt att ge bra service! Skriv tydliga skyltar som visar var köerna börjar, hur kösystemet går till, var kölappar finns osv. Då slipper kunderna bli oroliga för att göra fel, ställa sig i fel kö, gå före någon, köa i onödan osv. Ha respekt för kundens tid! Var inte rädda för att vara extra tydliga här. Det är kundvänligt och respektfullt att kunderna vet vad som gäller så att de kan slappna av, spara tid och koncentrera sig på köpet.