Kundservice

Kundservice är roligt att ge

Att arbeta professionellt med att ge kundservice är något av det roligaste och svåraste som finns. Roligt eftersom belöningsfaktorn efter att ha gett utomordentlig service till en kund är stor. Svårt eftersom vissa kunder verkligen prövar tålamodet!

Men vi börjar med det roliga! Känslan efter att ha gett ett bemötande som man vet kommer att återberättas för andra i en positiv form är härlig. Du vet att du helt enkelt gjort skillnad i en annan människas vardag och det är egentligen belöning nog. Som grädde på moset bidrar du till att din organisation kan växa och bli ännu starkare, jämfört med dess konkurrenter. Och detta tack vare dig och ditt kundbemötande!

Sedan har vi de där besvärliga kunderna som lämnar en negativ känsla efter sig. Det spelar ingen roll hur tillmötesgående du är, ingenting är bra. Detta beror oftast på att människan bakom kunden inte mår bra och du är ett lätt byte för frustrationen. Försök att inte ta det personligt, för i 99% av fallen har det ingenting med dig att göra och oftast heller inte med företaget du jobbar på.

Att ge god service fast man inte vill

Vissa dagar är man helt enkelt inte på humör. Sömnen kanske inte har varit god, filen var slut till frukosten och bussen var inställd. Det säger sig självt att detta inte borgar för en bra start på dagen. Men kom ihåg att det var just bara starten på dagen som var dålig. Det finns inget som säger att resten av dagen blir kass, om du inte själv har inställningen att ”detta är en kass dag, det spelar ingen roll vad jag gör”. Om du har möjlighet, dra dig undan en liten stund innan du sätter igång med dagens första kundsamtal. Fundera på morgonen och kom till insikt om att OK, morgonen var inte så lyckad, men resten av min dag ska bli bra. Bara att ha tänkt tanken på en bra dag, hjälper hjärnan att ställa in sig på rätta tankar. Det kanske låter barnsligt enkelt, för enkelt, men faktum är att det fungerar. Prova!